페도르 오제로프의 마지막 노래 The Swan Song of Fedor Ozerov 감독 유리 세마시코 Yuri SEMASHKO | Lithuania, Germany | 2025 | 78min | Fiction | 국제경쟁 International Competition

English text below

철학자 스피노자의 명언 ‘내일 지구가 멸망하더라도 나는 한 그루의 사과나무를 심겠다’의 뮤지션 버전이라고 할까. 언더그라운드 뮤지션 페도르 오제로프는 곧 3차 세계대전이 발발할 거라는 뉴스에도 아랑곳없이 대중의 마음을 움직일 신곡을 구상하기 위해 동분서주한다. 벨라루스의 민스크 출신으로 현재는 폴란드 바르샤바에 거주하며 영화 작업을 하는 유리 세마시코 감독은 장편 데뷔작 〈페도르 오제로프의 마지막 노래〉를 만들면서 극 중 페도르 오제로프에게 자신의 정체성을 투영했다. 우크라이나를 침공한 러시아의 동맹이자 조국인 벨라루스에서 망명한 그는 이 혼란한 시기에 영화를 만든다는 것은 무엇일까를 고민한다. 조국이 러시아와 손잡고 세계 질서를 위협하는 와중에 ‘나는 한 편의 영화를 만들겠다’는 신념으로 〈페도르 오제로프의 마지막 노래〉를 완성해 어지럽고 뒤죽박죽인 세상에서 영화가 할 수 있는 역할에 관해 나름의 답을 내렸다. 그래서 그에게 물은 데뷔작에 관한 질문은 당연한 수순처럼 예술의 쓸모로 결말 지어졌다.


첫 번째 장편 연출작으로 베를린국제영화제 포럼 부문에 초청 받았고 전주에서도 관객과 만난다. 장편 데뷔작으로 좋은 행보를 이어 가고 있는데.

국제적으로 인정받는 주요 영화제에서 내 작품을 상영하는 건 감독으로서 언제나 큰 영광이다. 특히 이번 작품은 국가 기금과 같은 재정 지원 없이 촬영했기 때문에 더욱 그렇다. 벨라루스의 독립영화는 망명 상태에서만 존재할 수 있으니까. 다행히 후반작업 단계에서 리투아니아와 독일의 몇몇 회사로부터 지원을 받은 덕분에 영화를 완성할 수 있었다. 망명이라는 어려운 제작 환경 속에서 작업하고 있지만, 데뷔작으로 영화제에서 거둔 성과가 다음 영화 제작에 발판이 되어 주면 좋겠다.

러시아의 핵전쟁 위협과 같은 정치적 상황과 예술가의 창작욕, 그리스 신화 등이 모자이크처럼 섞여 있다. 어떻게 아이디어를 얻어 영화를 구상하게 됐나.

첫 장편영화의 아이디어를 짜내려고 간절하게 애썼지만, 무엇도 제대로 떠오르지 않았다. 그 와중에 전 세계 곳곳에서 벌어지는 끔찍한 전쟁 뉴스들을 계속 접했다. 그런 뉴스를 보면서 ‘세상이 무너지고 있는 이 순간에도 나는 왜 영화를 만들겠다는 집착을 놓지 못할까?’라는 의문이 들었다. 그러다가 3차 세계대전이 시작된다는 소문이 도는 와중에도 신곡에 필요한 영감을 찾는 한 음악가의 집요한 여정을 떠올렸다.

극 중 페도르 오제로프는 음악적 아이디어를 얻기 위해 데이지 꽃 프린트가 있는 스웨터를 병적으로 찾아 나선다. 데뷔작의 아이디어를 ‘짜내려고’ 페도르처럼 집착한 물건이 있었나?

딱히 그런 물건은 없었다. 그런 게 있었다면 작업에 큰 도움이 되었을 것 같다.

엔딩 크레디트를 보니 스웨터를 디자인한 인물이 따로 있더라. 특별히 데이지 꽃이 들어간 스웨터에 주목한 이유는 무엇인가?

데이지 스웨터를 특별 제작하는 일이 촬영 과정에서 어려운 과제 중 하나였다. 영화의 상당 부분이 이 스웨터를 찾아 헤매는 이야기로 구성되어 있어서 매우 특별하고 인상적인 옷이어야만 했다.

원래는 창작에 어려움을 겪는 영화감독이 주인공이었다는 인터뷰를 보았다. 주인공 페도르 오제로프를 뮤지션으로 바꾼 배경이 있다면?

이 아이디어는 내가 시나리오에 쓸 영감을 찾던 중에 떠올랐다. 그래서 내 개인적인 경험과 창작에 대한 접근 방식을 활용하긴 했지만 주인공은 처음부터 음악가였다. 뮤지컬 영화를 만들고 싶었기 때문이다.

그렇지 않아도 페도르 오제로프를 연기한 비아차슬라우 크미트는 뮤지컬 형식은 아니지만 실제 공연처럼 극 중에서 많은 노래를 부른다. 한국 관객에게는 생소한 얼굴인데, 작품에서 그의 연기를 보면 자연스럽게 뮤지션 출신이 아닐지 추측하게 된다. 어떻게 캐스팅했나?

비아차슬라우 크미트는 현재도 활동 중인 음악가다. 이 작품은 그의 첫 영화 출연작이었고, 사실상 자기 자신을 연기한 셈이라고 할 수 있다. 물론 리허설은 했지만 대부분은 평소처럼 자연스럽게 연기해 달라고 부탁했다.

페도르 오제로프는 영화 속에서 앨범 ‘민스키 신드롬’을 발표한 뮤지션으로 주목받는다. 이 앨범은 실제 존재하나? 아니면 작품을 위해 따로 준비한 것인가?

실제로 존재하는 앨범은 아니다. 하지만 비아차슬라우가 자기 이름으로 녹음한 곡이 여러 개 있었다. 그중 몇 곡을 가져와 영화에서 사용했다.

비아차슬라우 크미트가 직접 작사·작곡한 노래와 다르게 극 중 배경 음악은 다른 스태프가 작업했다. 어떤 콘셉트를 기반으로 준비했나?

영화의 배경 음악은 시니예 고리가 모두 작곡했다. 영화 초반에는 미니멀한 기타 사운드로 시작해서 후반부에는 고대 그리스 비극으로 점점 확장되어 가는 구조로 구성해 음악 콘셉트를 잡았다.

페도르 오제로프라는 캐릭터는 특정 뮤지션을 롤모델로 한 것 같은 인상을 받았다. 외형적으로 롤링 스톤즈의 믹 재거를 연상하게 하고, 기타를 치며 연주하는 스타일은 밥 딜런과 닮았다. 또한 페도르에게 스웨터를 건네는 또 다른 뮤지션의 집에는 소닉 유스의 앨범 포스터가 걸려 있기도 하다. 어떤 뮤지션을 기반으로 해서 페도르 캐릭터를 완성했나?

레너드 코언을 포함해 언급한 모든 뮤지션이 적절한 레퍼런스라고 생각한다. 개인적으로 올드 록의 열렬한 팬이어서 ‘올드스쿨’ 스타일의 싱어송라이터들에게서 영감을 받았다. 하지만 비아차슬라우가 자기 자신을 연기했기 때문에 입고 나온 옷도 본인 것이고, 노래도 평소 스타일로 불렀다. 영화 속 오제로프의 방도 그가 실제 사는 곳이다.

극 중에 페도르가 만든 음악을 포함해 록 기반의 음악들이 아주 좋았다. 특히 결말부에서 부른 노래는 영화가 끝나도 여운이 짙게 남는다.

페도르가 영화의 마지막에 부르는 곡은 비아차슬라우의 실제 자작곡이다. 촬영 약 1년 전에 발표된 노래인데, 이 영화의 주제와 분위기에 완벽하게 어울린다고 생각해서 삽입하기로 결정했다.

결말 장면에 대해 좀 더 얘기하고 싶다. 페도르가 노래를 부르는 건 여동생을 구하기 위해서다. 이 무대에 서려고 페도르는 동굴 같은 지하 세계로 내려간다. 극 중에 오르페우스와 관련한 책이 등장하기도 하는데. 이와 같은 신화적 요소를 극에 끌어들인 이유는 무엇인가?

영화의 결말을 고민하면서 도무지 어떻게 끝을 내야 할지 감을 잡지 못했다. 그때 문득 오르페우스 신화가 떠올랐다. 영화의 엔딩은 현실의 틀을 벗어나야 한다고 생각했다. 물론 현실 세계에서는 불가능하겠지만, 비유적인 의미에서 예술은 죽은 이조차도 구원하고 되살릴 힘이 있으니까 말이다.

Your first film was selected for the Forum section at the Berlin International Film Festival and will be screened for the JEONJU International Film Festival audiences. It’s making great progress as your feature film debut. Could you please state your impressions as a director?

It is always a great honor for a director when his film is shown at major international film festivals. Especially when the film was shot without financial support from state funds, because Belarusian independent cinema can only exist in exile. We were lucky to receive support from Lithuanian and German companies at the post-production stage, which allowed us to finish the film. I hope that the successful festival history of my debut will help me make my next film despite the difficult working conditions of a filmmaker in exile.

How did you come up with the idea for The Swan Song of Fedor Ozerov, which presents a mosaic comprised of political situations like the nuclear war threats in Russia, an artist’s creative desire, and Greek mythology?

I was desperately trying to come up with an idea for my first full-length film. But nothing worked. In the meantime, I was reading a lot of bad news about wars happening all over the world. I wondered why I was so obsessed with making films when the world was collapsing before my eyes. That’s how the idea of a musician obsessively searching for inspiration for new songs amid rumors of the beginning of World War III appeared. The myth of Orpheus came to mind when I was thinking about the ending of the film and couldn’t figure out how to end the story.

It was stated in an interview that the original idea was about a filmmaker struggling with creativity. What was the reason behind changing the protagonist from a filmmaker to a musician?

As I said, the idea came to me when I was looking for inspiration for the script. So I used my experience and approach to creativity, but the main character was always a musician, because I wanted to make a musical film.

Is Viachaslau Kmit, who plays Fedor Ozerov, a former musician-turned-actor? Or did he learn to play the guitar and sing to portray the character? Please share how he was cast and how he prepared for the role of Fedor Ozerov.

Viachaslau Kmit is an active musician. This is his first film role and basically he plays himself. Of course we rehearsed, but usually I just asked him to be natural.

As an extension of the previous question, if Viachaslau Kmit is an actual musician, does Fedor’s album “Minsky Syndrome,” which was featured in the film, also exist in real life?

No, there is no such album, but Viachaslau has several recordings under his own name. And we used his songs in the film.

The character of Fedor seems to be based on specific musicians: his appearance is reminiscent of Mick Jagger from the Rolling Stones, his guitar-playing style is reminiscent of Bob Dylan, and an album poster of Sonic Youth hangs in the house of another musician who gives Fedor a sweater. Which musicians did you use as a basis to develop the character of Fedor?

All the references can be considered suitable (+ Leonard Cohen), because I’m a big fan of old rock and I was inspired by this old school type of singer-songwriter. But as I said, Viachaslau played himself, he wears his own clothes, sings his songs in his own style, his room in the film is his room in real life.

The rock-based music in the film, including that created by Fedor, was absolutely brilliant, especially the song that he sings in the basement. We assume it was composed by Sinie Gory. Could you explain the concept behind the music in the film?

The song that Fedor performs at the end of the film is a real song by Viachaslau. The song was released about a year before the filming. I chose it for the film because it was perfect in meaning and mood. Sinie Gory wrote all the non-diegetic music. The concept was this: we moved from guitar minimalism at the beginning to ancient Greek tragedy at the end.

In the film, Fedor obsessively searches for a daisy flower-printed sweater to get musical inspiration. In the ending credits, it is revealed that there was a separate person who designed this sweater. Why did you pay particular attention to the sweater with daisy flowers?

Creating a special daisy sweater was one of the most challenging tasks. Since much of the plot revolves around searching for the sweater, it had to be truly special and memorable.

Do you have any items you obsess over to gain creative inspiration, just like how Fedor obsesses over the sweater?

No, but it would help me a lot in my work.

The final scene, in which Fedor descends into the underworld and rescues his sister after singing, appears to have been inspired by the Greek myth of Orpheus. A book about Orpheus is also referenced in the film. Why did you choose to incorporate this mythological element into the movie?

I thought the film should break out of reality at the end of the film. Because art can save and even resurrect from the dead. Not in the real world of course, but metaphorically.